
Suomalaisten verkkovierailut aasialaisilla verkkomarkkinapaikoilla ovat kolminkertaistuneet vuodessa. Tullin pääjohtaja Sami Rakshit esitti voimakkaan huolensa Kiinasta ostettujen tuotteiden turvallisuuspuutteiden johdosta. Tullin tilastojen mukaan suomalaisten tilaamat, alle 150 euron arvoiset lähetykset EU:n ulkopuolisista maista ovat nelinkertaistuneet edellisvuodesta ollen nyt 6,8 miljoonaa lähetystä. Kiinasta tulevien lähetysten osuus näistä on 87 %.
Lukuisat tutkimukset ja esimerkiksi Kaupan liiton ja kuluttajajärjestöjen testiostot kertovat karua kieltään aasialaisilta verkkomarkkinapaikoilta ostettujen tuotteiden laatu- ja tuoteturvallisuuspuutteista. Yhdessä tuoreessa testissä selvisi, että 80 % niiden myymistä leluista ei täytä eurooppalaisia turvallisuusvaatimuksia.
Kuluttajien hintavetoisuus on kasvanut viime vuosina. Ilmiötä ruokkivat aggressiiviset markkinointikäytännöt ja valvonnan tehottomuus. Lisäksi suomalaisissa istuu sitkeästi käsitys, että tuotteiden vaatimuksenmukaisuus tarkastettaisiin jo valmistusvaiheessa. Tähän ei kuitenkaan voi luottaa. Viranomaisvalvonta on jälkikäteistä ja pistemäistä eikä nykyisillä resursseilla pystytä tehokkaasti valvomaan kasvavia pakettimääriä. Varmin tae turvallisuudesta on ostaa sellaiselta toimijalta, joka operoi EU:n sisämarkkinoilla ja joka osana hankintaprosessiaan varmistaa myymiensä tuotteiden täyttävän vaatimukset.
Turvallisuudella ja laadulla on hintansa, ja siksi kyse on myös eurooppalaisesta kilpailukyvystä, yritysten toimintaedellytyksistä ja työpaikoista. Haluammeko varmistaa omien yritystemme elinvoimaisuuden myös tulevaisuudessa, vai annammeko toimijoiden, jotka vaarantavat terveyden, jyrätä meidät globaalissa kilpailussa? Kilpailu voi olla reilua vain, jos säännöt ovat samat kaikille.
Kuluttajia ei tule syyllistää ostoksistaan, sillä on täysin ymmärrettävää, että rahan ollessa tiukassa kuluttajat etsivät mahdollisimman edullisia tuotteita. Myöskään vastuuta ja tietoisuutta tuoteturvallisuudesta ei voi sälyttää kuluttajien harteille.
Ratkaisun avaimet löytyvät EU-tasolla tehtävistä toimenpiteistä. Kolmansista maista toimivat yritykset pitää saada noudattamaan eurooppalaisia kuluttajansuoja-, tuoteturvallisuus-, ja kestävyysvaatimuksia. Isojen alustatoimijoiden ja markkinapaikkojen on kannettava vastuunsa.
Toimia tarvitaan pikaisesti. Euroopan parlamentti kirittää uutta komissiota ja vastuukomissaareja tässä työssä.
Maria Guzenina, Euroopan parlamentin jäsen
Juha Beurling-Pomoell, Kuluttajaliiton pääsihteeri
Kari Luoto, Kaupan liiton toimitusjohtaja
Kirjoitus on julkaistu Savon Sanomissa 24.11.2024.